14. nedeľa v období „cez rok“ – v roku C
Pán si vyvolil iných sedemdesiatich dvoch a po dvoch ich poslal pred sebou do každého mesta a na každé miesto, kam sa sám chystal ísť. A povedal im: „Žatva je veľká, ale robotníkov málo. Preto proste Pána žatvy, aby poslal robotníkov na svoju žatvu! Choďte! Hľa, posielam vás ako baránkov medzi vlkov. Nenoste mešec ani kapsu ani obuv a cestou nikoho nepozdravujte! Keď vojdete do niektorého domu, najprv povedzte: „Pokoj tomuto domu! Ak tam bude syn pokoja, váš pokoj ňom spočinie; ak nie, vráti sa k vám. V tom dome potom ostaňte, jedzte a pite, čo majú, lebo robotník si zaslúži svoju mzdu. Neprechádzajte z domu do domu! A keď prídete do niektorého mesta a prijmú vás, jedzte, čo vám predložia, uzdravujte chorých, čo sú v ňom a povedzte im: „Priblížilo sa k vám Božie kráľovstvo.“ Keď prídete do niektorého mesta a neprijali by vás, vyjdite do jeho ulíc a povedzte: „Striasame na vás aj prach, čo sa nám vo vašom meste prilepil na nohy. Ale vedzte, že sa priblížilo Božie kráľovstvo!“ Hovorím vám, že Sodomčanom bude v onen deň ľahšie ako takému mestu. Sedemdesiati dvaja sa vrátili natešení a hovorili: „Pane, aj zlí duchovia sa nám poddávajú v tvojom mene!“ On im povedal: „Videl som satana padať z neba ako blesk. Hľa, dal som vám moc šliapať po hadoch a škorpiónoch i po všetkej sile nepriateľa a nič vám neuškodí. No neradujte sa z toho, že sa vám poddávajú duchovia, ale radujte sa, že sú vaše mená zapísané v nebi.“
Lk 10, 1-12. 17-20
Myšlienky k homílii farára Jána Adamusa
Kráľovstvá tejto zeme si vymieňajú vyslancov a posielajú si posolstvá a delegácie. Počúvame o diplomatických, hospodárskych či kultúrnych misiách pri vládach alebo medzinárodných inštitúciách.
Božie kráľovstvo má tiež svojich vyslancov s plnými právami, má svoje misie a apoštolské poslanie. Ježiš, náš jediný Spasiteľ a Záchranca, používa ľudí ako spolupracovníkov na diele spásy. Všetci, čo v neho uverili, sú poslaní ohlasovať jeho radostné posolstvo svetu, ale osobitne si volí a povoláva apoštolov a učeníkov, ktorým dáva svoju moc a posiela ich pred sebou ohlasovať príchod jeho kráľovstva.
Pozemskí vyslanci majú svoje poverovacie listiny, kde sú napísané ich mená a poslanie, často bývajú obkolesení veľkým sprievodom a vystupujú vo vedomí svojej moci. Po čase ich však odvolajú, ich sláva spľasne ako bublina, ich mená upadnú do zabudnutia a ich posolstvo sa rozplynie.
Vyslanci Božieho kráľovstva sú poslaní cestou skromnosti, kráčajú po dvoch, bez vonkajšej slávy, do obyčajných domov. Ich posolstvo sa nikdy nerozplynie a ich mená budú naveky zapísané v nebesiach.
Medzi týchto vyslancov patril aj sv. Ján z Mathy (1160-1213), patrón nášho kostola, ktorý oslavuje 300 rokov od svojej posviacky. Jeho duchovní synovia Trinitári prišli aj do Bratislavy a postavili si tu chrám, ktorý je umeleckým dielom 18. storočia a je postavený v barokovom štýle. Staval sa od roku 1717 a vysvätený bol 7. júla 1725.
Základom stavby je oválna loď s iluzívnou freskou na kupole od majstra Antonia Galliho da Bibiena (1697-1774) z roku 1744. Zobrazuje priehľady do neba, kde je vidno anjelov a Najsvätejšiu Trojicu. V interiéri kostola sa zachovalo takmer nedotknuté pôvodné barokové zariadenie.
Pri vstupe na ľavej strane je oltár sv. Jána apoštola a evanjelistu a po stranách stoja sochy dvoch kráľov sv. Štefana a Ladislava.
V druhom výklenku sa nachádza krížový oltár, po umeleckej stránke najkvalitnejší. Namaľoval ho laicky rádový brat Hermannus od sv. Jozefa, vlastným menom Jozef Blašky, ktorý zomrel v roku 1784 a je pochovaný v krypte kostola. Oltár dotvárajú plastiky Panny Márie a sv. Jána.
Posledný oltár na ľavej strane lode je zasvätený sv. archanjelovi Michalovi. Predstavuje ho v brnení so štítom ako sa vznáša z nebies, aby vyhnal zlých duchov, ozbrojených hadmi. Po bokoch stoja sochy archanjelov sv. Gabriela a Rafaela.
Naproti kazateľnici je tzv. Zichyovský oltár, ktorý vznikol pravdepodobne ako posledný. Je to votívny oltár grófa Karola Zichyho a zasvätený je Matke Božej. Dve sochy veľkých kľačiacich anjelov dvíhajú zázračný obraz a predpokladá sa, že sú dielom Georga Rafaela Donnera (1693-1741).
Vedľa oltára Matky Božej na pravej strane je oltár sv. Anny. Na ľavej strane stojí socha sv. Jána Krstiteľa a na pravej Zachariáša.
V ďalšom výklenku vpravo ukazuje oltárny obraz veniec anjelov, ktorí vznášajúc sa, držia kvetmi ozdobený obraz piety. Obzvlášť pekný je na vrchole umiestnený obraz Jána Krstiteľa v tmavočervenom plášti. Nad oltárom je Pálfiovský erb. Gróf Pálfy bol priaznivcom rádu Trinitárov. Pravdepodobne je darcom tohoto oltára. Vľavo od obrazu sú sochy sv. Jozefa a Libora.
Ďalší oltár je zasvätený sv. Jánovi Nepomuckému. Svätec sa vznáša medzi anjelmi nad mostom, z ktorého bol zhodený a na vlnách Vltavy pláva jeho mŕtvola. Sochy pri obraze predstavujú sv. Barboru a Teklu.
Prímas Imrich Esterházi bol mecenášom trinitárskeho rádu. Kostolu daroval hlavný oltár aj plastiky sv. Agnesy a Kataríny. Tento nádherný oltár z roku 1752 nesie monumentálny obraz od umelca F. X. Karla Palkó (1724-1767) a predstavuje Jána z Mathy, ako vykupuje kresťanských zajatcov od tureckých obchodníkov. V strede prijíma Felix z Valois (1127-1212), spoluzakladateľ rehole zástavu od anjela. Nad scénou sa vznáša Najsvätejšia Trojica, ktorej bol rád zasvätený. Celý oltár pôsobí obzvlášť ušľachtilo a monumentálne.
Na ľavom chórovom pilieri sa nachádza kazateľnica s drevenými figúrami štyroch evanjelistov.
Nad vstupnou halou je organová empora, na ktorej je vybudovaný rokokový organ.
Pod kostolom je krypta, kde sú pochovaní rádoví bratia, ale aj civilné osoby, mecenáši kostola.
My, ľudia, žijeme v stálom očakávaní a stále sa čosi mení. Blíži sa deň, noc, búrka, vietor, jar či zima, studená alebo teplá vlna počasia. Blížia sa sviatky, veselice, ale aj nešťastia a smrť. Sme zaplavení informáciami, čo všetko sa k nám blíži. Ale nad touto babylonskou spleťou správ sa vznáša hlas evanjelia, ktorý sprítomňoval aj sv. Ján z Mathy a jeho duchovní synovia: Ľudia, počúvajte: Priblížilo sa k vám Božie kráľovstvo. Dal by Pán, aby sme stále počúvali tento hlas.
Áno, Božie kráľovstvo je už tu, medzi nami, v Ježišovi Kristovi a jeho Cirkvi. Neznepokojujme sa nad tým, čo sa nám môže v živote prihodiť a čo sa k nám blíži. To najdôležitejšie pre nás sa už celkom isto priblížilo a už je tu - Božie kráľovstvo, ktoré Boh náš Otec pripravil pre nás. Je to kráľovstvo pravdy a života, svätosti a milosti, spravodlivosti, lásky a pokoja…
Buďme vďační patrónovi nášho kostola ako aj jeho duchovným synom Trinitárom, že túto skutočnosť nám neustále pripomínajú.
Svätí Ján z Mathy a Félix z Valois, orodujte za nás!