Tretie prikázanie
							V knihe Exodus 20,8-10
								čítame: “Spomni na sobotňajší deň, aby si ho zasvätil. Šesť dní pracuj a vykonávaj 
								svoju robotu, siedmeho dňa je sobota Pána, Boha tvojho. Vtedy nebudeš konať nijakú prácu, 
								ty sám a ani tvoj syn, alebo tvoja dcéra, ani tvoj sluha alebo slúžka, alebo tvoj dobytok,
								alebo cudzinec, ktorý býva v tvojich bránach.“ Vo verši 11 odôvodňuje
								svoje rozhodnutie: “Lebo za šesť dní utvoril Pán nebo a zem, more a
								všetko, čo je v nich, siedmy deň však odpočíval. Preto Pán požehnal a zasvätil
								ho.“ Pre lepšie pochopenie zákona uvádzame znenie tohto príkazu z knihy
								Deuteronomium, kde čítame: “Zachovaj deň sobotňajší, aby si ho zasvätil,
								ako ti Pán, Boh tvoj, prikázal. Za šesť dní budeš pracovať a robiť svoju prácu,
								ale siedmy deň je sobota (t.j. odpočinok) pre Pána, Boha tvojho; v ňom nebudeš
								robiť nijakú prácu, ani ty, ani tvoj syn, ani tvoja dcéra, ani tvoj sluha, ani slúžka,
								ani tvoj vôl, ani osol, ani akýkoľvek tvoj dobytok, ba ani cudzinec nie, čo v
								tvojom bydlisku býva, aby tvoj sluha a tvoja slúžka mali podobný odpočinok ako
								ty sám. Pamätaj, že si bol otrokom v egyptskej zemi, a že Pán, Boh tvoj,
								vyviedol ťa odtiaľ mocnou pravicou a zdvihnutým ramenom: preto Pán, Boh tvoj,
								prikázal ti zachovávať sobotňajší deň“ (Dt 5,12-15). 
							
							Po prečítaní znenia tohto prikázania z kníh Starého
								zákona lepšie pochopíme krátke znenie v našom Katechizme, kde sa hovorí:
								“Spomni, aby si deň sviatočný svätil!“
							
							I. Sobotňajší deň
							Tretie prikázanie
								pripomína posvätnosť soboty: Siedmeho dňa, ako sme počuli, Pán Boh odpočíval.
								Písmo pripomína stvorenie sveta a pri tej príležitosti Boh oddelil siedmy deň
								ako svätý. Písmo sväté rovnako v dni Pána taktiež zdôrazňuje pamiatku na
								oslobodenie Izraela (Božieho ľudu) z egyptského otroctva: “Pamätaj, že si
								bol otrokom v egyptskej zemi a že ťa Pán, tvoj Boh, odtiaľ vyviedol pevnou rukou 
								a napätým ramenom; preto ti prikázal Pán, tvoj Boh, dodržovať deň odpočinku“(Dt 5,15).
							
							
								 
							 
							Boh zveril Izraelu sobotu,
								aby ju zachovával na znamenie večnej zmluvy. Sobota je pre Pána; je
								posvätne vyhradená pre chválu Boha, jeho stvoriteľského diela a jeho spásnych
								činov v prospech Izraela - Božieho ľudu - veriacich v Boha. Božia činnosť je
								vzorom pre ľudskú činnosť. Ak si Boh siedmeho dňa “odpočinul“ (Ex
								31,17), aj človek má “odpočívať“ a dovoliť aj druhým, predovšetkým
								chudobným, aby si mohli oddýchnuť (Ex 23,12). Sobota prerušuje každodennú
								činnosť a umožňuje odpočinok. Je to deň protestu proti otroctvu práce a kultu peňazí!!!
							
							Evanjelium uvádza početné
								príležitosti, pri ktorých bol Ježiš obviňovaný, že porušuje zákon o sobote.
								Lenže Ježiš nikdy neporušuje svätosť toho dňa. Dáva mu zo svojej autority pravé
								vysvetlenie: „Sobota je pre človeka, a nie človek pre sobotu“ (Mk
								2,27). Kristus plný súcitu považuje za správne „v sobotu konať
								dobre“, skôr než zle, „život zachrániť“, skôr než zničiť (Mk
								3,4). Sobota je deň Pána milosrdenstva a deň úcty vzdávanej Bohu: „Syn
								človeka je Pánom aj nad sobotou“ (Mk 2,28).
							
							II. Deň Pána
							„Toto je deň, ktorý urobil Pán, jasajme a radujme sa“ (Ž 118,24).
							
							DEŇ ZMŔTVYCHVSTANIA: NOVÉ STVORENIE
							Ježiš vstal zmŕtvych v prvý deň v týždni (Mt 16,2; Lk 24,1; Jn 20,1). Ako prvý deň 
								pripomína deň Kristovho vzkriesenia prvé stvorenie. Ako
								ôsmy deň, ktorý nasleduje po sobote, znamená nové stvorenie zahájené Kristovým
								zmŕtvychvstaním. Tento deň sa stal pre kresťanov prvým zo všetkých dní, prvým
								zo všetkých sviatkov - deň Pána (hé Kyriaké hémera - dies dominica) - nedeľa.
							
							NEDEĽA - DOVŔŠENIE SOBOTY
							Sv. Justín vo svojej Apologetike hovorí: Zhromažďujeme sa v deň slnka,
								pretože je to prvý deň, v ktorom Boh vyviedol z temnôt hmotu a stvoril svet; v
								tento deň taktiež Ježiš Kristus, náš Spasiteľ, vstal zmŕtvych. Nedeľa sa jasne
								líši od soboty, po ktorej časove každý týždeň nasleduje a nahrádza pre
								kresťanov jej obradný predpis. V Kristovej Veľkej noci (Pasche) dovršuje sa
								duchovná náplň hebrejskej soboty a ohlasuje večné odpočinutie človeka v Bohu.
								Veď kult zákona pripravoval na Kristovo tajomstvo a to, čo sa v ňom konalo,
								bolo predobrazom rysu - črty, ktorá sa vzťahuje na Krista. 
							
							Túto realitu sv. Ignác
								Antiochijský vo svojom liste Epistula ad Magnesios vyjadril nasledovne: Tí,
								ktorí žili v starom poriadku (SZ), sa obrátili k novej nádeji a nehľadeli už na
								sobotu, ale žili podľa nedele, dňa Pána, v ktorom je náš život posvätený skrze
								milosť Pána a jeho smrť.
							
							Slávenie nedele uskutočňuje mravný predpis prirodzene vpísaný 
								do ľudského srdca: vzdávať Bohu vonkajšiu, viditeľnú, verejnú
								a pravidelnú úctu na pamiatku jeho všeobecného dobrodenia voči ľuďom. Nedeľná bohoslužba 
								je splnením mravného prikázania Starého zákona, od ktorého preberá rytmus ducha tým, že
								každý týždeň oslavuje Stvoriteľa a Vykupiteľa svojho ľudu.
							
							NEDEĽNÁ EUCHARISTICKÁ OBETA
							Nedeľné slávenie dňa a Eucharistie Pána je stredobodom života Cirkvi.
								Nedeľu - deň Pána, v ktorom sa slávi veľkonočná udalosť - je nevyhnutné v celej
								cirkvi zachovávať z dôvodov apoštolskej tradície ako prvotný zasvätený sviatok.
							
							
							Tento zvyk kresťanského
								zhromažďovania siaha až do počiatkov apoštolskej doby. Sv. apoštol v liste
								Židom pripomína: Nezanedbávajte svoje „spoločné zhromažďovanie, ako to
								majú niektorí vo zvyku, ale navzájom sa povzbudzujte“ (Žid 10,25).
							
							Farnosť je určité natrvalo zriadené spoločenstvo kresťanov 
								v miestnej Cirkvi pod vedením diecézneho biskupa a do pastoračnej starostlivosti
								uvedeného farára, ako jej pastierovi. Je to miesto, kde môžu byť zvolaní všetci
								veriaci, aby slávili nedeľnú eucharistickú obeť. Farnosť vedie kresťanský ľud
								ku správnym prejavom liturgického života; zhromažďuje ho pri liturgickom
								slávení, učí Kristovej spásnej náuke, uvádza do života lásku Pána v dobrých a
								bratských skutkoch: Toto sv. Ján Zlatoústy komentuje: „Nemôžeš sa doma
								modliť tak ako v kostole, kde je Boží ľud zhromaždený, kde sa volanie vznáša k
								Bohu jedným srdcom. Tam je niečo viac, jednota myslenia, súzvuk duší, zväzok
								lásky, modlitby kňazov a veriacich.“
							
							NEDEĽNÁ POVINNOSŤ
							Cirkevné prikázanie vymedzuje a upresňuje Pánov zákon: v nedeľu a v ďalších prikázaných 
								sviatkoch sú veriaci viazaní povinnosťou zúčastniť sa na sv. omši. Povinnosť účasti na 
								omši splní ten, kto sa zúčastní sv. omše, kedykoľvek sa koná katolícky obrad, buď v deň 
								sviatku alebo večer predchádzajúceho dňa.
							
							Účasť na eucharistickej
								obeti, t.j. na sv. omši je základným potvrdením, že sme kresťania katolíci.
								Preto sú veriaci povinní zúčastniť sa sv. omše v zasvätené dni. Ospravedlnení sú iba vtedy, 
								keď sa z vážnych dôvodov nemôžu zúčastmniť na sv. omši, napr. sú chorí, starajú sa o
								kojenca a iné vážne dôvody, alebo sú od nej svojím farárom dišpenzovaní. Tí,
								ktorí o túto povinnosť vedome nedbajú, dopúšťajú sa ťažkého hriechu.
							
							Účasť na spoločnom slávení
								nedeľnej sv. omše je svedectvom príslušnosti a vernosti Kristovej Cirkvi. Týmto
								spôsobom veriaci dosvedčuje svoju účasť na spoločenstve viery a lásky. Zároveň
								spoločne vydávajú svedectvo o Božej svätosti a o svojej nádeji v spasenie. Vzájomne sa 
								posilňujú pod vedením Sv. Ducha.
							
							Cirkev doporučuje veriacim:
								Ak sa z dôvodov nedostatku duchovných, alebo z iného vážneho dôvodu nemajú
								možnosť zúčastniť sa sv. omše, veľmi sa doporučuje veriacim, aby sa zúčastnili
								bohoslužby slova, ak sa koná podľa predpisu diecézneho biskupa vo farskom
								kostole alebo na inom posvätnom mieste, alebo aby sa venovali po náležitú dobu
								modlitbe, sami alebo v spoločenstve rodín.
							
							DEŇ MILOSTI A PRACOVNÉHO POKOJA
							Ustanovenie dňa Pána prispieva k tomu, aby bola všetkým daná možnosť mať taktiež dostatok 
								pokoja a voľného času k životu rodinnému, kultúrnemu, spoločenskému a náboženskému, hovorí 
								II.vatikánsky koncil. V nedeľu a v ostatných zasvätených sviatkoch sa veriaci majú
								zdržiavať tých prác alebo činností, ktoré sú na prekážku bohopocte a radosti,
								ktorá je vlastná dňu Pána a zabraňujú konaniu skutkov milosrdenstva a
								nevyhnutnému uvoľneniu mysle človeka ako aj tela...
							
							Potreby rodiny alebo veľká
								spoločenská užitočnosť sú oprávneným ospravedlnením od zachovania príkazu
								nedeľného pokoja. Veriaci však musia bdieť, aby nezavádzali tzv. oprávnené
								ospravedlnenia zvykami, ktoré škodia náboženstvu, rodinnému životu a zdraviu. 
							
							Toto sv. Augustín komentuje nasledovne: Láska k pravde
								hľadá posvätný čas, potreba lásky prijíma spravodlivú prácu.
							
							Patrí sa, aby si kresťania, ktorí majú voľný čas, spomenuli 
								na svojich bratov, ktorí majú tiež potrebu a tie isté práva, a nemôžu si odpočinúť pre svoju 
								chudobu a núdzu. Kresťanská zbožnosť zasväcuje tradične nedeľu dobrým skutkom a pokorným
								službám, ktoré potrebujú nemocní, zoslabení, starí, atď. Kresťania majú svätiť
								nedeľu tým, že venujú čas a pozornosť svojej rodine a príbuzným, čo nemôžu
								robiť vo všedných dňoch.
							
							Nedeľa je vhodná doba na zamyslenie sa, mlčanie, štúdium 
								a rozjímanie, ktoré prospieva rastu vnútorného a kresťanského života.
							
							Svätiť nedele a sviatky si
								vyžaduje spoločné úsilie. Každý kresťan sa musí vyhnúť tomu, aby bez potreby
								uložil inému niesť, čo by mu bránilo svätiť deň Pána.