Dar rady
V knihe Prísloví v 24. kapitole vo verši 6b čítame, že úspech je tam, kde je veľa
poradcov. Kto je poradca? Hebrejské slovo „jô es“ predstavuje toho, kto
poskytuje radu. V Izaiášovi 9,5 toto slovo označuje Mesiáša, ktorý vďaka
tomu, že dáva rady, je hodnotený ako zázračný radca.
V prvom liste svätého Jána apoštola a evanjelistu
v druhej hlave, v prvom verši sa radca–parakletos prekladá ako prímluvník, ten
ktorý sa prihovára za niekoho alebo niečo.
Parakletos je odvodené zo slovesa parakleo čo znamená volať
a v aktívnom preklade má význam širšie opísaný, ako ten, ktorý stojí
blízko a napomína aj povzbudzuje, preto sa prekladá aj ako „utešiteľ“.
V Evanjeliu svätého Jána:/ 14,16.26; 15,26; 16,7/ toto slovo vyznieva ako príhovorca.
V pasívnej forme prekladu vo význame ako ten, ktorý pri niekom stojí,
zvlášť pri súde, nie ako priateľ obžalovaného ale ako obhajca, teda ako príhovorca.
Niektoré preklady jednoducho používajú grécky termín „Parakletos“ aj pre Ducha
Svätého.
Prorok Daniel v čase, kedy ho babylonský kráľ
požiadal o vysvetlenie zvláštneho sna vzýval Boha: „Teba, Bože otcov mojich,
chválim a oslavujem, pretože si mi dal múdrosť a silu a teraz si mi
dal vedieť, o čo sme ťa prosili, lebo si nám oznámil kráľovu vec“. Inými slovami
Daniel ďakuje Bohu, že mu poradil čo má povedať kráľovi, ako mu vysvetliť jeho záhadný sen.
Teda po obdržaní múdrosti a sily prichádza od Boha nový dar, dar rady.
Teda tretím darom Ducha Svätého je dar rady. Čo znamená rada?
V Starom zákone sa tým myslel priateľský, dôverný podnet, návod, napomenutie,
rozhodnutie, predsavzatie, zámer, plán, prezieravosť a múdrosť, ale taktiež úklad,
zlý úmysel. Slovo rada môže znamenať aj praktické životné zásady.
Pre Izraela rada znamenala viac než pre nás. Rada bola
vyjadrovaná slovami a slová neboli chápané ako obyčajný dorozumievací prostriedok.
V každom slove bolo čosi objektívneho. Toto slovo nemohlo zostať visieť
len tak vo vzduchu ale malo skrytú energiu, ktorá viedla k realizácii akcie.
Tam, kde sa v Starom zákone hovorí o Božej rade,
musíme mať na pamäti, že v podstate ide o jeho vládu, rozhodnutie, ktoré
vždy smeruje k uskutočneniu, pretože trvá veky (Ž 33,11; Iz 44,26).
Podľa Izaiáša 11,2-3 mesiášsky vládca bude naplnený „Duchom
rady a sily“, t.j. praktickej zdatnosti; Duchom poznania a bohabojnosti
a naplní ho bázeň Pánova, teda bude vedieť účinne a múdro poradiť – Zázračný Radca,
Boh mocný, Otec večný, Knieža pokoja (Iz 9,6), jeho múdrosť sa prejaví
v starostlivosti o ľudí. Rovnako dobrotivý Boh radí Jakubovi :
„Počúvaj na mňa, Jakub a Izrael, môj pozvaný, ja som to, ja prvý a ja
aj posledný (Iz 48, 12) . ...Ja, ja som hovoril a povolal ho, priviedol som ho
a cesta sa mu zdarí (Iz 48 , 15). Pán radí služobníkovi ako má oslobodiť jeho ľud:
„Počúvajte na mňa, ostrovy, a pozorujte národy ďaleké: Pán od lona ma povolal,...
„primálo je, keď služobníkom si mi, aby si zbudoval kmene Jakubove a späť
priviedol kmene Jakubove a ... , lež ustanovím ťa za Svetlo pohanom, nechže si
spásou mojou až do končín zeme!“ Rovnako je významná rada Pánova
v otázkach všeobecnej spásy, keď hovorí ústami proroka Izaiáša v 56, 1 :
„Zachovajte právo, konajte spravodlivo, bo blízko je spása moja, už príde,
a spravodlivosť moja už sa zjaví. ... Cudzinec, čo lipne k Pánovi, nech nevraví:
„Veru, vylúči ma Pán z ľudu svojho“ ... „... tým dám v dome svojom, medzi múrmi
svojimi pomník a meno lepšie, než sú synovia a dcéry.“ V otázke zmilovania
sa Všemohúceho Boha prorokuje Izaiáš slová rady: „Chystajte,
chystajte, pripravujte prekážky z chodníka ľudu môjho! ... Lebo pravotiť
sa večne nebudem a nebudem sa hnevať ustavične, ... cesty jeho som videl,
uzdravím ho, budem ho viesť a dám mu útechu...“
V Starom zákone sa hovorí, že skutočný prorok stojí
„v rade Hospodina“, t.j. v poradnej sieni, kde sú vynášané Božie rozhodnutia.
Rada, to sú aj dôverné rozhodnutia a tajomstvá. Taktiež aj v Novom zákone pokiaľ ide
o grécky výraz búlé, ide o rozvažovanie, rozvahu, rozhodnutie, úmyseľ,
vôľu a rozhodnutie.
V Novom zákone sa slovo parakleo často objavuje
vo význame „napomínať“ alebo „povzbudzovať“. V Skutkoch apoštolských 9,31 sa hovorí
výslovne v zmysle posilňovania Duchom i keď to môže znamenať prosbu
o pomoc Ducha Svätého. Pomoc Ducha Svätého ako prisľúbenia nájdeme u Matúša
10,19 : „Ale keď vás vydajú, nestarajte sa, ako a čo budete hovoriť, lebo v tú
hodinu vám bude dané, čo máte povedať“. U Marka 13,11: „Až vás
povedú, aby vás vydali, nestarajte sa dopredu, čo budete hovoriť, ale hovorte,
čo vám bude dané v tú hodinu. Veď to už nie vy budete hovoriť, ale Duch
Svätý“. U Lukáša /12,11-12/: “Keď vás budú vodiť do synagóg, pred úrady
a vrchnosti, nestarajte sa, ako a čím sa budete brániť alebo čo
budete hovoriť, lebo Duch Svätý vás v tú hodinu poučí, čo treba hvoriť“. Teda ide
presne o funkciu obhajcu pred židovskými ale aj pred
svetskými súdmi. Taktiež u Jána / 16,8-11/ zaznieva podobný tón, ktorý je
viacmenej obžalobou než obhajobou: „A keď príde on, ukáže svetu, čo je hriech,
čo spravodlivosť, že idem k Otcovi a už ma neuvidíte, a súd,
že knieža tohto sveta je už odsúdené.“
Rozdielne a predsa súbežné úrady odrážajú sa rovnako
v liste Rimanom /8, 26.33-34/: „Tak aj Duch prichádza na pomoc našej slabosti, lebo nevieme
ani to, za čo sa máme modliť, ako treba; a sám Duch sa prihovára za nás nevýsloviteľnými
vzdychmi (verš 26). Kto obžaluje Božích vyvolencov? Boh, ktorý ospravedňuje?
A kto ich odsúdi? Kristus Ježiš, ktorý zomrel, ba viac- ktorý bol vzkriesený,
je po pravici Boha a prihovára sa za nás? (verše 33 a 34).
Z uvedeného vyplýva, dar rady, to je totálna
dôvera = viera, že Boh mi pomôže v kritickej situácii, pokiaľ sa to neprieči
Božej vôli. Boh poradí ako sa máme rozhodnúť a čo máme robiť.