Dar sily
Celá Biblia hovorí a sníva o sile, no pritom
súčasne zvestuje definitívny pád násilníkov a povýšenie maličkých. Tento paradox
sa rozvíja až do ohlasovania kríža, kde zdanlivá „Božia slabosť“ sa vyhlasuje za
silnejšiu ako ľudia (1 Kor 1.25). Svätý Pavol apoštol charakterizuje Božiu metódu slovami
„čo je svetu slabé, vyvolil si Boh, aby zahanbil silných“ (1 Kor 1,27).
Týmito slovami Pavol nechce , ako neskoršie islam, vyvýšiť nejakú Božiu moc
ponad ničotu smrteľníkov; on stavia silu, ktorú človek nachádza v Bohu,
oproti bezmocnosti, v ktorej človek zostáva bez Boha; s Bohom bude
jeden človek víťazne bojovať proti tisícom (Joz 23,10; Lv 26,8); bez Boha
ľudia budú utekať pred šuchotom suchého lístia (Lv 26,36). S Bohom
vykonáme hrdinské činy, ospevuje žalmista (Ž 60,14). Všetko môžem
v Tom, ktorý ma posilňuje, volá Pavol (Flp 4,13). Pre vstup do Božieho
Kráľovstva je takisto potrebná sila, ba i násilie (Lk 16,16).
„Oduševnení mocnou energiou skrze silu jeho slávy získate dokonalú stálosť
a vytrvalosť“ (Kol 1,11). Aj sila potrebná kresťanovi sa ukazuje ako
životný potenciál a ako víťazný zápas. Táto sila je účasťou na sile samého
vzkrieseného Krista, ktorý sedí po pravici Otca (Ef 1,19n), a robí
z kresťana víťaza nad svetom (1 Jn 5,5), dáva mu prevahu nad všetkou
mocou zla (Mk 16,17n), najprv v sebe samom (1 Jn 2,14; 5,18; na čo
Starý zákon vôbec neupozornil) a potom okolo seba. Duch Pánov je aj pre
nás moc vzkriesenia (Flp 3,10n), posilňuje v nás vnútorného človeka (Ef 3,16)
a umožňuje nám, aby sme cez našu plnosť vstúpili do samej plnosti Boha.
Človek sám nevlastní v sebe silu, ktorá by mu mohla
dať spásu: „Kráľ sa nezachráni veľkou silou ...“ (Ž 33,16n). Toto priznanie bezmocnosti
je určite spoločnou črtou každej modlitby. Či ide o silu alebo iné dary Jahveho,
Izrael dospel k tomu, že zabudol na ich pôvod, celkom si ich privlastnil
a robí sa nezávislým od Toho, od ktorého všetko prijal: „Chráň sa povedať:
moja sila a moc môjho ramena mi získali túto vládu“ (Dt 8,17).
Jahve aby dal jasne na vedomie, že len v ňom a skrze neho
možno byť silným, volí si ľudí skromného zovňajšku, ale ktorí majú spoľahlivé srdce
(1 Sam 16,7) a dáva im prednosť pred ľuďmi, ktorí ako Šaul o hlavu prevyšujú
všetkých ostatných (1Sam 10,23). Chce konať so stále skromnejšími ľudskými
prostredníkmi. Pavlovi zjavuje, že mu stačí Pánova milosť, lebo jeho sila sa
rozvíja v slabosti (2 Kor 12,9). Boh svoju slávu nachádza
v povýšení svojho služobníka, ktorý odmietnutý spoločnosťou, nechce sa
brániť svojimi vlastnými silami a očakáva spásu iba od Boha. Boh zjavuje
svoju slávu v plnosti v zmŕtvychvstaní ukrižovaného Ježiša. Kresťanská
poníženosť neobmedzuje sa na pocit slabosti tvora alebo hriešnika, ale súčasne si
uvedomuje silu, ktorá celkom pochádza z Boha. „Tento poklad nosíme v hlinených
nádobách, aby bolo zjavné, že táto nesmierna moc patrí Bohu a nepochádza z nás“
(2 Kor 4,7). Z uvedeného vyplýva, že sila je darom Boha, teda darom
Ducha Svätého . Čo rozumieme pod týmto slovom? V Starom zákone pod týmto
pojmom sa rozumela udatnosť, úsilie, ktoré zahrňuje celú schopnosť človeka.
Ďalej týmto slovom sa označuje moc, nadvláda. Rovnako sa týmto slovom rozumie
zdatnosť človeka, rovnako Božia pomoc. V Starom zákone sa stretávame
s takým výrokom ako, že Boh svojou silou vyviedol Izraela z Egypta
(Ex 13,3; 15,6; 32,11; atď.). Boh svojou silou udržuje svet, svojou silou ho stvoril,
nikto nie je tak silný ako Boh. Archa je symbolom Božej sily.
Pán Boh sa ustavične oblieka v silu, opasuje
sa silou a láme silu tých, ktorí sa vychvaľujú svojou vlastnou silou (Jer 49,35; atď.).
Ináč vo filozofii sa pojmom sila zaoberal už Aristoteles, ktorý konštatoval, že všetky
zmeny musia mať nejakú príčinu a túto príčinu stotožnil so silou. Pohyb, ktorý sa
prejavuje v zmene, je proporcionálny množstvu sily, ktorou bol vyvolaný.
Výraz „hájil“ v Starom zákone obvykle zahrňuje morálnu
hodnotu ako to vidíme v Knihe Rút: „A teraz dcéra moja, maj odvahu! Čo si len
vyslovíš, chcem ti urobiť. Všetok ľud môjho mesta pozná ťa ako čnostnú ženu“ (Rút 3,11).
V zmysle užitočnosti je tento dar prezentovaný v knihe Prísloví „Spôsobná
manželka je vencom svojho manžela, nehanebnica je však ako hniloba, čo sa mu vŕta do kostí“
(Prís 12,4). Alebo, „Ach, ktože nájde ženu dobrú? Jej cena je nad perly“ (Prís 41,10).
V Novom zákone grécke slovo „areté“ znamená výtečnosť
osoby alebo veci. Homér užíva slová menovite v charakterizovaní ľudských vzťahov,
najmä pokiaľ ide o ich kvality. Rovnako ekvivalent „hodnôt“ v zmysle velebnosť,
česť, chválihodnosť, ako to môžeme čítať v Izaiášovi: „Nech vzdávajú česť Pánovi
a slávu jeho nech hlásia ostrovom!“ (Iz 42,12). Alebo, „Ľud, ktorý som si
utvoril, nech rozhlasuje chválu moju“ (Iz 43,21). Alebo ako píše svätý Peter vo
svojom prvom liste v hlave 2. a verši 9.: „...vy ste vyvolený rod,
kráľovské kňazstvo, svätý národ, ľud určený na vlastníctvo, aby ste zvestovali
slávne skutky toho, ktorý vás z tmy povolal do svojho obdivuhodného svetla“.
V zmysle slova „dynamis“ – sila , moc sa stretneme
v Novom zákone u Marka (5,30): „Ježiš hneď poznal, že z neho
vyšla sila. Obrátil sa k zástupu a spýtal sa: „Kto sa to dotkol
mojich šiat?“ Alebo u Lukáša (6,19) čítame: „A každý zo zástupu sa
usiloval dotknúť sa ho, lebo vychádzala z neho sila a uzdravovala
všetkých.“ Výraz sila objavuje sa v súvislosti s uzdravujúcou mocou
nášho Pána. Výraz je obvykle prekladaný ako „sila“ ako napríklad v /2 Kor 12,9/;
alebo /Hebr 11,11/: „...ale on mi povedal: Stačí ti moja milosť, lebo sila sa dokonale
prejavuje v slabosti. A tak sa budem radšej chváliť svojimi slabosťami, aby vo
mne prebývala Kristova sila“ (2 Kor 12,9). Alebo, „... vierou aj neplodná Sára dostala
napriek pokročilému veku silu počať potomka, lebo verila, že je verný ten, ktorý
dal prisľúbenie“ (Hebr 11,11).
Kant rozlišuje medzi hybnou silou (mechanickou)
a tvorivou silou. Túto tvorivú silu stotožňuje s organickou silou, ktorej
prislúcha schopnosť produkcie a reprodukcie. Podľa Nietzscheho je sila ako vôľa
k moci základným princípom živého. Má tým na mysli ustavične negujúci vzťah,
t.j. prekonávanie jednej sily druhou. Toto úsilie chápe ako výraz vôle zmocniť sa
niečoho, prekonať niečo, teda dostať sa vôlou k moci.
Z uvedeného vidíme a zároveň vieme o akú
silu máme prosiť Ducha Svätého, t.j. dostať sa silou vôle k moci nad sebou, nad
svojimi vášňami a charakterovými nedostatkami, aby sme mohli ich odstrániť
a spojiť sa so sviatostným Kristom.