Dar umenia
Poznanie, k jeho nadobudnutiu je potrebná zvláštna metóda a dôkladné skúmanie,
ktoré sa líši od jednoduchých schopností nazývame umením. Teda výraz
umenie znamená vedenie, poznanie toho, čo sa vie, znalosť, učenosť,
majstrovstvo v niečom, rozum. Boh je dokonalý v umeniach, t.j. Boh
je vševedúci, je všemohúci, všetko vie, je dokonalý rozum. Kniha Prísloví hovorí
o Múdrosti, ktorá je výrazom Božieho dokonalého vedenia. Túto svoju
dokonalú múdrosť nemá Boh od nikoho (Job 21,22; Iz 40,14), ale riadi ňou
všetko (Prís 3,20). Pre človeka je ovšem nevyspytateľná, príliš vysoká, nestačí
na ňu (Job 38, a 39; Ž 139,6), ale Boh môže niečo zo svojej vedomosti t.j. znalosti
a schopnosti dať ľuďom (Ex 31, 3nn; Iz 28,24nn). Väčšinou sa umením myslí to,
čo zbožňujeme do nekonečna a stáva sa nám akýmsi božstvom, a tento prejav dôvery,
ináč povedané viery, nazývame náboženstvom, t.j. poznanie a poslušné
uznanie Boha ako Pána. Aj toto umenie dáva ho len tým, ktorí sa ho boja (Ž 25,14),
ktorí sú striezliví (Iz 28,9), rozumní (Prís 14,18), t.j. ktorí sa ním chcú nechať
viesť a podrobiť sa jeho vôli. O aké poznanie tu ide, je zrejmé z mnohých
miest Starého zákona. Je to poznanie a poslušné uznanie Božej vôle (Ž 119,66; Oz 4,6;
Mal 2.7; Oz 6,6), jeho všemohúcnosti (Ž 19,3), praktická nábožensko-mravná múdrosť
(Prís 1,4; 5,2; 11,9; 12,1; 22,20; Kaz 1,16; 7,12; 12,9), ktorej základom je bázeň
Božia (Prís 1,7.22.29; Iz 33,6). Na prisľúbenom Mesiášovi spočinie trvale
Duch poznania (Iz 11,2) a bázeň Pánova, t.j. oboznámenie sa so skutočnou
Božou vôľou, spojenou s jej rozhodným plnením. Izaiáš hovorí, že pod mesiášskou
vládou aj srdce bláznov nadobudne umenie (múdrosti) (Iz 32,4). Teda piatym
darom Ducha Svätého je dar umenia. Čo sa tu rozumie pod slovom umenie sme si už
ilustrovali zo Starého zákona.
V biblickom ponímaní slovo umenie neoznačuje
umeleckú činnosť, ako to poznáme my z nášho praktického života, t.j. umelecké
obrazy, rezby, sochy, romány, hudobné diela a podobne,ale ide o poznanie,
či vedenie, teda o vedomosť a to, čo sa vie: vedomosť, učenosť, rozum. Ide vlastne
o poznanie, pochopenie, vnímanie, učenie, schopnosť naučiť sa. Podľa knihy
Jób /37, 15/ je Boh dokonalý v umeniach, t.j. Boh je vševedúci, dokonalý
rozumom, je všemohúci, všetko vie.
Pre človeka je to príliš vysoko a nedosiahnuteľné, človek
nestačí na veľkosť Božieho umenia, ale Boh môže dať niečo zo svojej znalosti
a schopnosti ľuďom. Šalamún sa modlí za také znalosti, ktoré by ho naučili
spravodlivo spravovať ľud a krajinu: „...Daj teda sluhovi srdce pozorné, aby spravoval
tvoj ľud a rozlišoval medzi dobrým a zlým, veď ktože by vládal
spravovať tento tvoj početný ľud?“ (1 Kr 3,9). Boh mu odpovedal: „Pretože si si žiadal
túto vec....dám ti srdce múdre a chápavé ...“ (1 Kr 3,12).
Väčšinou pod výrazom umenie sa myslí to, čo nazývame
náboženstvom, t.j. poznanie a poslušné uznanie Boha ako Pána. Aj toto „umenie“
pochádza od Boha (Ž 94,10; Prís 2,6.26), lenže dáva ho len tým, ktorí sa ho boja
(Ž 25,14), ktorí sú striezliví (Iz 28,9), rozumní (Prís 14,6; 18,15), opatrní
(Prís 14,18), t.j. ktorí sa ním chcú dať viesť a podvoliť sa jeho vôli. Ide
o poznanie a poslušné uznanie Božej vôle (Ž 19,3), praktická
a mravná múdrosť, ktorej základom je Božia bázeň.
Múdry je vyzývaný, aby odišiel od muža bláznivého, keď
pozná, že nieto u neho niečo, čomu by sa mohol priučiť. Umenie
je vedieť dávať dobrú radu . V knihe Kazateľ nachádzame význam umenia
v zmysle – kto rozmnožuje umenie, rozmnožuje bolesť, t.j. čím viac človek
vie o sebe a o blížnych tým viac sa trápi (Kaz 1,17).
V Novom zákone ide prevažne o preklad gréckych
slov gnósis = poznanie, vedomosť a epignósis = dôkladná, plná znalosť.
V zásade ide o poznanie spasiteľnej Božej vôle.