Dejiny svätej omše
							Tri synoptické evanjeliá
								a aj svätý Pavol opisujú ustanovenie Eucharistie: Evanjelium
								podľa Matúša (Mt  26,17-29),
								Evanjelium podľa Marka (Mk  14,12-25),
								Evanjelium podľa Lukáša (Lk  22,7-20)
								a Prvý list apoštola Pavla Korinťanom (1Kor  11,23-26).
								Ježišov príkaz opakovať jeho úkony a jeho slová kým
								nepríde (1Kor  11,26)
								nevyžaduje iba spomienku na Ježiša a na to, čo urobil, ale
								sa vzťahuje aj na liturgické slávenie, prostredníctvom apoštolov
								a ich nástupcov. Vzťahuje sa na pamiatku Krista, na jeho
								život, smrť, zmŕtvychvstanie a príhovor u Otca.
							
							Prvá predpoveď Eucharistie
								učeníkov rozdelila tak, ako ich pohoršila predpoveď umučenia:
								Tvrdá je to reč, kto to môže počúvať? (Jn  6,60)
								Eucharistia a kríž sú kameňmi úrazu. Je to isté tajomstvo
								a neprestáva byť príčinou rozdelenia. Aj vy chcete
								odísť? (Jn 6,67)
								táto Pánova otázka zaznieva cez stáročia ako výzva jeho lásky,
								aby ľudia spoznali, že on jediný má slová večného života (Jn 6,68)
								a prijať s vierou dar jeho Eucharistie znamená prijať jeho
								samého. 
							
							Evanjelista Ján (13,1-17)
								hovorí: ... Pretože miloval svojich, čo boli na svete,
								miloval ich do krajnosti. Pri večeri, keď už diabol vnukol
								Judášovi, synovi Šimona Iškariotského, aby ho zradil, ... ,
								nadišla hodina odísť z tohto sveta, aby sa vrátil k Otcovi,
								pri večeri im umyl nohy a dal im prikázanie lásky, ... , aby
								sa nikdy nevzdialili od svojich a dal im účasť na svojej
								Veľkej noci, ustanovil Eucharistiu ako pamiatku svojej smrti
								a svojho zmŕtvychvstania a prikázal ju sláviť až do
								svojho návratu svojim apoštolom, ktorých vtedy ustanovil za kňazov
								Nového zákona (DS 1740).
							
							Cirkev bola už od začiatku
								verná tomuto Pánovmu príkazu. Kresťania sa schádzali na
								lámanie chleba (Sk 20,7)
								najmä v prvý deň týždňa, čiže v nedeľu, v deň
								Ježišovho zmŕtvychvstania. Od tých čias sa až po naše dni
								pokračuje v slávení Eucharistie, takže dnes ju nachádzame
								v Cirkvi všade s tou istou základnou štruktúrou.
								Zostáva stredobodom života Cirkvi.
							
							Už z druhého storočia
								máme správu od svätého Justína o hlavných líniách
								priebehu slávenia Eucharistie. Až dodnes zostali tieto línie
								rovnaké vo všetkých veľkých liturgických spoločenstvách.
								Svätý Justín, kresťan v plášti filozofa, veľký obranca
								kresťanskej viery, píše okolo roku 155 pohanskému cisárovi
								Antoniovi Piovi (138-161) a vysvetľuje mu, čo robia kresťania pri
								svätej omši: 
							
							V deň nazývaný dňom
								Slnka všetci, či už bývajú v mestách alebo na vidieku,
								schádzajú sa na to isté miesto. Čítajú sa pamäti apoštolov
								alebo spisy prorokov, pokiaľ to čas dovolí. Keď lektor skončí,
								predsedajúci v príhovore napomína a povzbudzuje do
								nasledovania takých skvelých vecí. Potom všetci spoločne
								vstaneme a modlíme sa[1]
									Sv. Justín, Apológia, 1, 67: ČA 1, 184-186 (PG 6, 429)
 
								aj za seba samých ..., aj za všetkých ostatných, nech sú
								kdekoľvek...., aby sme boli nájdení ako tí, čo skutkami žijú
								správnym životom a zachovávajú prikázania, a tak dosiahli
								večnú spásu. Keď modlitbu skončíme, pozdravíme sa navzájom
								bozkom. Potom tomu, čo predsedá bratom, prinesú chlieb a kalich
								vody a vína. On ich vezme a vzdáva chválu a slávu
								Otcovi vesmíru skrze meno Syna a Ducha Svätého a koná
								dlhé vzdávanie vďaky (po grécky eucharistia)
 za to, že
								nás uznal za hodných týchto darov. Keď skončí modlitby
								a vzdávanie vďaky, všetok prítomný ľud nadšene zvolá
								Amen. Potom tí, čo sa u nás volajú diakoni, rozdeľujú
								všetkým prítomným chlieb, víno a vodu, ktoré boli
								„eucharizované“ a zanesú z nich neprítomným[2]
									Sv. Justín: Apológia, 1, 65: CA 1, 176–180 (PG 6, 428)
 .
							
 
							Jadro svätej omše ustanovil
								sám Ježiš Kristus, keď pri poslednej večeri vzal chlieb a kalich
								s vínom, ďakoval, lámal chlieb a dával učeníkom,
								hovoriac: Toto je moje telo. Potom vzal kalich a povedal: Toto
								je moja krv, ktorá bude vyliata na odpustenie hriechov. Potom
								splnomocnil apoštolov, to isté konať na jeho pamiatku. Kristus
								tento drahocenný poklad vložil do rúk Cirkvi a ona ho má
								opatrovať, kým sa opäť vráti (1Kor 11,26).
								Cirkev bola a je si vedomá tohto splnomocnenia už od
								apoštolských čias. Ako Kristus, ďalej žijúci na zemi, verne
								vykonávala v jeho zastúpení toto presväté tajomstvo.
								Sakramentálne jadro novozákonnej obety ozdobila nádherným vencom
								posvätných obradov a vložila do nich najcennejšie, či už
								v stavbách kostolov, v bohoslužobných nádobách
								a rúchach, alebo v slovesnom či hudobnom umení a v
								úkonoch tela. 
							
							Pre prvý prípad mal Pán
								predobraz v mojžišskom obradnom zákone; Boh dal Mojžišovi
								o obete a stánku najpodrobnejšie predpisy (Ex 25-31).
								To mohol urobiť aj Kristus, t.j. priamo nariadiť, ako by sa mala
								svätá omša sláviť po všetky časy, ale to neurobil. Cirkvi
								zanechal iba jadro, iba podstatu omše a Cirkev mala postupom
								času prikladať k tomuto jadru sväté zvyky a slová.
								Každý národ mal najkrajšie kvety svojho ducha a srdca otáčať
								ako čestný veniec okolo najdrahšej „rozpomienky“ na Pána
								a Majstra. Cirkev naozaj bola múdrou umelkyňou, ktorá dala
								tento cenný drahokam do prekrásneho rámu a s prácou
								doteraz ešte nie je u konca; bude tvoriť do posledného dňa.
								Teda modlitby a zvyky svätej omše môžeme porozumieť len z
								ich dejinného vzniku. Musíme ďalej sledovať veľké
								vývojové fázy svätej omše od jej ustanovenia až po súčasnú
								omšu Rímsko-katolíckej cirkvi.
							
							Liturgia Eucharistie prebieha
								podľa základnej štruktúry, ktorá sa zachovala cez stáročia až
								po naše časy. Rozvíja sa v dvoch hlavných momentoch, ktoré
								tvoria v základe jednotu: 
							
							- Zhromaždenie sa, liturgia
								slova s čítaniami, homíliou (kázňou) a modlitbou
								veriacich. 
								
 
								- Eucharistická liturgia
								s predložením chleba a vína, konsekračným vzdávaním
								vďaky a prijímaním. 
								
 
							Liturgia slova a eucharistická
								liturgia tvoria spolu „jediný úkon kultu“
[3]
									Dokumenty druhého vatikánskeho koncilu, konštitúcia Sacrosanctum  Concilium, 56: AAS 56 (l964) 115
 .
								V súčasnosti sa Eucharistia slávi v tom istom slede: 
							
 
							- Všetci sa zhromaždia na
								mieste slávenia Eucharistie. Krista-Veľkňaza zastupuje biskup
								alebo kňaz (celebrant), ktorý predsedá zhromaždeniu. Úvodným
								spevom, úkonom kajúcnosti a oslavnou piesňou celebrant
								prednáša modlitbu dňa, potom nasledujú čítania po ktorých má
								príhovor. 
								
 
								- Liturgia slova obsahuje
								čítania zo Starého zákona, z Listov apoštolov alebo zo
								Skutkov apoštolov a z Evanjelií. Po homílii, ktorá
								vyzýva prijať toto slovo také, aké je, ako slovo Božie a uvádzať
								ho do života, všetci prítomní spolu s celebrantom sa
								osvedčujú vo viere modlitbou Vyznania viery, potom nasledujú
								prosby za všetkých ľudí podľa slov apoštola Pavla z 1Tim
								2,1-2: Predovšetkým teda žiada, aby sa konali prosby, modlitby
								a orodovania a vzdávali sa vďaky za všetkých ľudí, za
								vladárov a všetkých, ktorí sa podieľajú na riadení
								spoločnosti.
								
 
								- Prijatie celebrantom
								obetných darov od veriacich a ich predloženie, čo je ten istý
								úkon, ktorý vykonal Kristus pri Poslednej večeri, keď vzal
								chlieb a kalich. Iba Cirkev prináša Stvoriteľovi túto
								čistú obetu, keď mu so vzdávaním vďaky obetuje z jeho
								stvorenia. Predloženie darov na oltár preberá
								Melchizedechov úkon a zveruje Stvoriteľove dary do Kristových
								rúk. On vo svojej obete privádza k dokonalosti všetky ľudské
								pokusy prinášať obety. Kresťania už od začiatku prinášali na
								Eucharistiu spolu s chlebom a vínom aj svoje dary, aby sa
								podelili s tými, čo sú v núdzi. Tento zvyk konať
								zbierku (po latinský collecta) (1Kor 16,1)
								je stále aktuálny a inšpiruje sa príkladom Ježiša Krista,
								ktorý sa stal chudobným, aby nás obohatil (2Kor 8,9).
								
 
								- Anafora je
								prednášanie eucharistickej modlitby, čiže vzdávanie vďaky
								modlitbou a konsekráciou, čím sa dostávame do srdca
								a vrcholu slávenia: 
								a) V prefácii Cirkev
								vzdáva vďaky Otcovi skrze Krista v Duchu Svätom za všetky
								jeho diela, za stvorenie, vykúpenie a posvätenie. Tu sa zapája
								do neprestajnej chvály Boha pozemská i nebeská Cirkev, keď
								spieva svätý trojsvätému Bohu. 
								b) V epikléze,
								(z gréckeho: epi-kaleo = privolávam, vzývam, modlitba
								o zoslanie Ducha Svätého), Cirkev prosí Otca, aby zoslal
								svojho Ducha (alebo moc požehnania) na chlieb a víno, aby sa
								jeho mocou stali telom a krvou Ježiša Krista, a aby tí,
								čo majú účasť na Eucharistii, boli jedno telo a jeden duch. 
								c) V anamnéze,
								(z gréckeho: anamnesis = spomínanie), si Cirkev pripomína
								umučenie, zmŕtvychvstanie a slávny návrat Ježiša Krista;
								predkladá Otcovi obetu jeho Syna, ktorý nás s ním zmieruje. 
								d) V príhovoroch, (po
								latinský: intercessiones), Cirkev vyjadruje, že Eucharistia sa
								slávi v spoločenstve s celou Cirkvou, nebeskou
								i pozemskou, s Cirkvou živých i zosnulých
								a v spoločenstve s pastiermi Cirkvi: s pápežom,
								s diecéznym biskupom, s jeho kňazmi a so všetkými
								biskupmi sveta spolu s ich cirkvami. 
								e) Pri prijímaní, ktorému
								predchádza modlitba Pána a lámanie chleba, veriaci prijímajú
								chlieb z neba a kalich spásy, telo a krv
								Krista, ktorý dal seba za život sveta (Jn 6,51). Na
								prijímaní sa môže zúčastniť iba ten, kto verí, že je pravda,
								čo učíme a bol obmytý kúpeľom na odpustenie hriechov, na
								znovuzrodenie a žije tak, ako nám to zanechal Kristus. 
								 
							Liturgia eucharistie, v ktorej
								sa uskutočňuje tajomstvo spásy, končí sa poslaním veriacich,
								(missio – iďte), aby plnili Božiu vôľu vo svojom
								každodennom živote.
							
							Podľa Kán. 900 Kódexu
								kánonického práva (CIC/KKP) vysluhovateľom sviatosti Eucharistie,
								ktorý v osobe Krista môže utvoriť sviatosť Eucharistie, je
								jedine platne vysvätený kňaz. Eucharistiu dovolene slávi kňaz
								nehatený kanonickým zákonom pri zachovaní predpisov uvedených
								v kánonoch 901-911 CIC.
							
							Obrady svätej omše, ako sme
								to už naznačili, nie sú plodom jedného storočia, je to vlastne
								bazilika
[4]
									Chrám - Dóm, ktorý je ako Božia ríša vytvorená víťazstvom  Mesiáša na zemi
 ,
								hodná úcty, na ktorej všetky kresťanské veky pracovali a budú
								pracovať až do konca sveta. Apoštoli slávili najsvätejšiu obetu
								celkom podľa vzoru poslednej večere. 
Eucharistická večera
								sa spájala s večerou lásky (
agape), lebo aj Kristus
								veľkonočnú večeru slávil spolu s eucharistickou. Z toho
								vznikli neprístojnosti, ako to už apoštol Pavol vyčítal v prvom
								liste Korinťanom. Preto medzi 
agape a 
eucharistickú
								slávnosť apoštoli vsunuli vigíliu
[5]
									Vigília je deň alebo noc pred sviatkom
 ,
								zloženú z nábožných čítaní, spevov a modlitieb
								podľa vzoru židovskej bohoslužby v synagógach, a tým
								sa eucharistická obeta posunula až na ráno. To bola príčina,
								prečo slávenie najsvätejšej obety bolo len ráno a nie cez
								deň ani večer, a aj prečo Cirkev žiada od veriacich pôst
								pred prijímaním. Po Druhom vatikánskom sneme môžeme sláviť
								omšu cez celý deň, večer, ale aj v noci, podľa potreby
								veriacich. Veriaci sú rovnako povinní pred sv. omšou zachovávať
								pôst
[6]
									Neprijímať potraviny okrem čistej vody a liekov
 
								aspoň jednu hodinu a na začiatku svätej omše zúčastniť sa
								úkonu kajúcnosti.
							
 
							V prvých časoch
								existencie Cirkvi kresťania chodili ešte na židovské pobožnosti
								do synagógy, ale sa nezúčastňovali na obetách v jeruzalemskom
								chráme, lebo ich miesto zaujala jediná obeta Nového zákona. Podľa
								vzoru Ježiša Krista, ktorý pred večerou umyl apoštolom nohy, čo
								je očistný obrad, nachádzame také obrady na začiatku všetkých
								omšových liturgii
[7]
									U nás to bola pred Druhým vatikánskym snemom stupňová  modlitba a teraz je to úkon kajúcnosti, v ktorom si kňaz i  veriaci najprv vykonajú spytovanie svedomia, potom si vzbudia  ľútosť a kňaz im dáva rozhrešenie.
 .
								Ďalej nasleduje podľa vzoru Poslednej večere. 
							
 
							Z 1. storočia po smrti
								apoštolov máme pre omšu dve svedectvá: prvé je z listu
								Korinťanom od pápeža Klementa Rímskeho (okolo roku 96); druhé je
								z Didaché, učenia dvanástich apoštolov. 
							
							Podľa tohto prameňa, najprv
								sa nad kalichom odriekali modlitby: Otče náš, ďakujeme ti za
								svätý viničný ker tvojho sluhu Dávida, ktorý si nám dal poznať
								skrze svojho Syna Ježiša; tebe buď sláva naveky. Nad chlebom:
								Otče náš, ďakujeme ti za život a poznanie, ktoré si nám
								dal skrze svojho Syna Ježiša; tebe buď sláva naveky. Ako bol
								tento chlieb po vŕškoch roztrúsený a po zhromaždení sa
								stal jedným, tak má byť tiež zhromaždená tvoja Cirkev od hraníc
								zeme v tvojom kráľovstve; lebo tvoja je vznešenosť a moc
								skrze Ježiša Krista naveky.
							
							Po prijatí darov nasledovali
								modlitby: 
Ďakujeme ti, svätý Otče, pre tvoje sväté meno,
								ktorému si pripravil v našom srdci príbytok i za
								poznanie, vieru a nesmrteľnosť, čo si nám dal poznať skrze
								svojho Syna Ježiša; nech ti je sláva naveky. Ty najmocnejší
								Pane, stvoril si všetko pre svoje meno, na prvom mieste daroval si
								z milosti duchovný pokrm a duchovný nápoj, i večný
								život skrze svojho Syna. Predovšetkým ďakujeme ti, lebo si mocný;
								nech ti je sláva naveky. Pamätaj, Pane, na svoju obec, aby bola
								zachránená od všetkého zlého, a aby bola dokonalá v tvojej
								láske. Zhromaždi túto svätú Cirkev zo štyroch strán sveta vo
								svojom kráľovstve, ktoré si jej pripravil, lebo tvoja je moc
								a slávu naveky. Príď, milosť k nám, nech zanikne tento
								svet. Hosana synovi Dávidovmu! (Mt 21,9)
								
Kto je svätý, nech pristúpi sem. Kto nie je, nech zmení svoj
								úmysel (= nech ľutuje)! Maranatha (príď, ó náš Pán)! (1Kor 16,22)
								
Amen. Nech príde (tvoja) milosť a nech sa pominie
								tento svet[8]
									Didaché 10, 6: Sc 248, 180 (FUNK,  Patres apostolici  1, 24)
 .
							
 
							Táto modlitba sa považuje za
								najstarší kánon, lebo vtedy formuláre ešte neboli pevne
								ustanovené a záväzné. Záverečná poznámka poukazuje na
								to, že proroci, t.j. pneumatici, mali veľmi významné miesto
								v obci, a tí, ktorí boli nazývaní „Veľkňazmi“, mali
								možnosť predniesť ďakovnú modlitbu vlastnými slovami. 
							
							V druhom storočí svätý
								Justín hovorí, že išlo o spoločnú prosebnú modlitbu obce.
								Túto modlitbu poznal už svätý Pavol (1Tim 2,1-2).
								V obetnej omši, ktorá nasledovala za týmito prosbami,
								nasledovali tri časti: obetná príprava či obetný sprievod,
								veľká eucharistická modlitba s konsekráciou
								(premenením) a rozdávaním Eucharistie. Obetný
								sprievod začínal bozkom pokoja. Eucharistickú modlitbu biskup
								prednášal alebo spieval nahlas a ľud odpovedal Amen.
								Modlitba bola chválou, velebením a ďakovaním Otcovi vesmíru
								skrze meno Syna a Ducha Svätého. Modlitba nebola ešte pevne
								ustálená. Rozdeľovanie konsekrovaného chleba a vína bolo veľmi
								jednoduché. Rozdeľovali ich diakoni. Podľa toho už okolo roku 150
								po Kristovi rímska omša sa zhodovala v hlavných črtách
								s terajšou formou omše. 
							
							V treťom storočí
								rímska omša sa natoľko vyvinula a ustálila, že sa vo svojej
								podstate a v priebehu už veľmi podobala dnešnej svätej
								omši. Cirkev veľmi skoro prišla k tej forme, ktorú potom
								ustálila pre nasledujúce časy a v priebehu štvrtého až
								šiesteho storočia utvorila rímsku omšu v podstate takú,
								s akou sa stretávame dnes. 
							
							V časoch prenasledovania
								eucharistická slávnosť mala tento poriadok: Tri posvätné čítania
								zo sv. Písma, prvé zo Starého zákona, druhé z apoštolských
								listov a tretie z evanjelií. Medzi čítaniami sa spieval
								žalm. Tu prepustili katechumenov a nasledovali tzv. modlitby
								veriacich na rozličné úmysly Cirkvi, bozk pokoja, príprava chleba
								a vína, eucharistická modlitba s premenením, lámanie
								eucharistického chleba a sväté prijímanie. Vzor tejto omše
								máme i dnes.
							
							Keď Cirkev dosiahla slobodu
								(od roku 313), liturgia omše sa vybudovala v nádhernú stavbu
								(baziliku). Rímska omšová liturgia dosiahla vrchol svojho
								rozkvetu. Na významnejšie dni liturgického roka pápež slúžil
								slávnostnú svätú omšu v popredných kostoloch Ríma za
								účasti všetkých biskupov a duchovenstva (takto vznikli tzv.
								štácie). Na obyčajné nedele boli menej slávnostné bohoslužby
								po tzv. tituloch (dnešných farnostiach). Omša bývala pravidelne
								len vo sviatok a v nedeľu. Iba na významnejšie pracovné
								dni, ako sú ferie Veľkého pôstu, bola eucharistická slávnosť.
								Pri všetkých týchto príležitostiach spravidla bývala len jedna
								omša, na ktorej sa zúčastnil ľud i duchovenstvo. Pokiaľ ide
								o nedeľné slávenie omše svedectvo hovorí: Na deň Pána
								sa zhromaždite, lámte chlieb a slávte eucharistiu. Najprv
								však vyznajte hriechy, aby obeta bola svätá. Nikto, kto má spor
								s priateľom, nesmie sa nájsť medzi vami, dokiaľ by sa
								nezmieril, aby sa nezneuctila vaša obeta. Preto takto znie slovo
								Pánovo: Nech vždy a všade sa mi prináša čistá obeta, lebo
								ja som veľký kráľ – hovorí Pán – a moje meno je veľké
								medzi národmi. Vyznávanie hriechov robíme na začiatku svätej
								omše, bývalý konfiteor (vyznanie hriechov).
							
							Významný príspevok
								priniesli do vývoja obradov štáciové omše. Slávnostný
								príchod pápeža k oltáru, príprava na spievanie evanjelia,
								prinášanie obetných darov, lámanie chleba a prijímanie, si
								vyžiadali sprievodné spevy. Tak sa ujali introit (vstup),
								graduál (spev) a jeho prívesky, spievanie Glórie
								(sláva) a Kréda (verím), Ofertorium
								(obetovanie), Agnus Dei (Baránok Boží) a Komúnia
								(prijímanie). V podstate to, čo je dnes známe pod menom svätá
								omša.
							
							Účasť veriacich na liturgii
								postupne upadala, najmä zanedbávaním svätého prijímania. Tak
								vznikol postupný úpadok rímskej liturgie, ktorý vyvrcholil v čase
								avignonského zajatia pápežov. Spevy sa skracovali a na ich
								miesto sa zavádzali modlitby viac-menej ešte súkromné (ako
								stupňové, ofertorialne – pred obetovaním, pred prijímaním
								atď). Ujímala sa súkromná (tichá) omša; čím sa omše a oltáre
								v kostoloch rozmnožovali. Robilo sa to všetko na úkor
								slávnosti omše, čím veriacim omša zovšednela. Po príkaze aspoň
								raz do roka pristúpiť k prijímaniu, Cirkev nariadila účasť
								veriacich na omši aspoň v nedeľu a prikázané sviatky.
								Medzi oltárom a veriacimi vzrástla trhlina, ktorú sa v prvej
								polovici 20. storočia liturgické hnutie snažilo preklenúť. 
							
							Videli sme, keď Kristus chcel
								so svojimi učeníkmi sláviť veľkonočnú večeru, pri ktorej
								ustanovil obetu svojho tela a krvi, rozkázal pripraviť veľké
								zariadené večeradlo. (Lk 22,12)
								Tento príkaz Cirkev vždy vzťahovala aj na seba, keď určovala
								predpisy o duchovnej príprave ľudu, o miestach, obradoch
								a textoch na slávenie najsvätejšej Eucharistie. Podobne aj
								terajšie predpisy, vypracované v intenciách Druhého
								vatikánskeho koncilu ako aj nový misál, ktorý používa Cirkev
								rímskeho obradu pri slávení svätej omše, sú nové dôkazy
								starostlivosti Cirkvi, o jej nepretržitú a súvislú tradíciu,
								hoci sa zaviedli aj niektoré nové prvky. 
							
							Pre dejiny liturgie bol veľmi
								dôležitý objav v Egyptskom cirkevnom poriadku, ktorý bol už
								dlhšie známy v rozličných variantoch ako preklad
								Apoštolského podania
								od rímskeho kňaza a protipápeža Hypolita (†235). Ním bol
								poznaný jeden z najstarších historicko-liturgických prameňov
								rímskej liturgie. Toto apoštolské podanie obsahuje liturgické
								a disciplinárne predpisy rímskej cirkvi. Pri rozbore
								biskupskej vysviacky, v ktorej je vôbec najstarší formulár
								vysviacky, je opísaná aj biskupská svätá omša. V ňom
								nachádzame aj informáciu o eucharistickom pôste: 
Každý
								veriaci nech sa usiluje prijať Eucharistiu skôr, ako by okúsil
								dačo iného. Lebo keď ju veriaci prijmú, vtedy ani smrtiaci jed,
								keby aj dakomu bol podaný nebude mať nad ním nijakej moci.
								Ďalej je tu aj inštrukcia o uchovávaní Eucharistie v domoch:
								
Všetci majú usilovne dbať o to, aby nijaký neveriaci
								nejedol z Eucharistie, ani myš, ani nijaká iná bytosť, alebo
								aby nič nepadlo do nádoby, alebo aby sa nič z nej nepokazilo.
								Je to Kristovo telo, čo ho všetci prijímajú, a preto nesmie
								byť opovrhnuté. Podobne hovorí o prijímaní Kristovej
								krvi: „
Keď si však požehnal kalich v mene Pánovom,
								prijmi ho ako Pánovu krv. Dávaj preto pozor a nevylej z toho
								nič, aby to nepoškvrnil zlý duch, aby sa nehneval Boh a ty
								aby si nebol vinný na Kristovej krvi, aby si nepodceňoval cenu, za
								ktorú si bol vykúpený[10]
									Hypolit: Apoštolská tradícia, 4. storočie (latinsky  preklad).Citácia podľa Kunetka František: Eucharistie ...,  Olomouc 2004 a Parsch, P.: Výklad svätej omše, Smer,  Trenčín, 1948
 .
							
 
							Podľa Hypolitovho spisu obraz
								svätej omše bol nasledujúci: O predomši nehovorí nič,
								z obetnej omše podáva priamo formulár. Pri obetovaní opäť
								počujeme o bozku pokoja, ďalej o tom, že diakon prináša
								obetné dary, rovnako sa hovorí o liturgickom prinášaní
								prvotín ovocia s modlitbou požehnania, o výbere ovocia
								a kvetov, z ktorých zaiste sa dá uzatvárať, že išlo
								o omšový obetný sprievod. Je tam správa o kánone čiže
								o eucharistickej veľmodlitbe. Nachádza sa tam najstarší text
								rímskeho kánonu z čias okolo roku 200 po Kr., ktorý
								pravdepodobne je starší, lebo veď Hypolit obviňoval svojich
								nepriateľov z cirkevných novôt a sám sa chcel pevne
								pridŕžať starého podania. Zo správy vyplýva, že cirkevnou
								rečou vtedy bola gréčtina a nie latinčina, takže spomínaný
								kánon bol v gréčtine. Porovnanie Hypolitovho formuláru
								s tridentským formulárom svedčí o tom, že skoro úplne
								rovnaký je trojčlenný dialogický úvod do prefácie. Veľmi
								príbuzná je anamnéza (rozpomienka). Nachádza sa tam tiež
								zvolávanie Ducha Svätého na obetné dary, na konci je chváloreč
								a Amen ľudu. Je tam uvedené aj presne ako bolo udeľované
								prijímanie, poďakovanie, požehnávajúca modlitba biskupa a
								rozpustenie na konci. Teda na konci 3. storočia bola rímska omša
								už natoľko ustálená, že vo svojej podstate mala rovnaký priebeh
								ako dnešná omša. 
							
							Obetnú povahu svätej omše,
								ktorú v súhlase so všeobecnou cirkevnou tradíciou slávnostne
								vyhlásil Tridentský koncil
[11]
									Trid. koncil, sesia XXII, 17. sept. 1562: DS 1738-1759
 ,
								znova zdôraznil aj Druhý vatikánsky koncil, keď o omši
								vyriekol tieto významné slová: 
Náš Spasiteľ pri Poslednej
								večeri ustanovil eucharistickú obetu svojho tela a krvi, aby
								ňou v priebehu vekov neprestajne pokračoval v obete
								kríža, kým on sám nepríde. Tak zveril Cirkvi, svojej milovanej
								neveste, pamiatku svojej smrti a svojho zmŕtvychvstania[12]
									Druhý vatikánsky koncil, Konšt. o posvätnej liturgii  Sacrosanctum Concilium, č. 47; dogm. konšt. o Cirkvi Lumen  gentium, čl. 3 a 38; dekrét o kňazskej službe a živote  Presbyterorum ordinis, č. 2, 4 a 5
 .
							
 
							Boží ľud neprestajne rastie
								vo svätosti vedomou činnou a plodnou účasťou na
								eucharistickom tajomstve. V záujme účinnejšieho rastu
								svätosti božieho ľudu Druhý vatikánsky koncil vyhlásil zásady
								obnovy, t.j. úpravy omšového poriadku a obnovenia niektorých
								obradov podľa pôvodných ustanovení svätých Otcov, čiže
								zachovania tradície, aby nový misál šťastne a znamenite
								dopĺňal predchádzajúci. 
							
							Tento postup bol možný
								z toho dôvodu, že boli objavené mnohé liturgické dokumenty,
								lepšie poznané tradície prvých storočí z čias pred
								vznikom východného a západného obradu. Okrem toho rozvoj
								patristických štúdií objasnil teológiu eucharistického
								tajomstva učením vynikajúcich starovekých Otcov, ako sú Irenej,
								Ambróz, Cyril Jeruzalemský a Ján Zlatoústy. Ustanovenia
								svätých Otcov nevyžadujú len zachovať to, čo nám odovzdali
								naši najbližší predchodcovia, ale aj pochopiť a hlbšie zvážiť
								všetky minulé obdobia Cirkvi a všetky spôsoby, ktorými sa
								vyjadrovala jej jediná viera v takých odlišných formách
								občianskej kultúry, aké jestvovali v krajinách semitských,
								gréckych a latinských. Tento širší pohľad nám umožňuje
								vidieť, ako Duch Svätý pomáha Božiemu ľudu zachovať
								obdivuhodnú vernosť nezmeniteľnému pokladu viery aj popri veľkej
								rozmanitosti modlitieb a obradov. 
							
							Nový misál nielen svedčí
								o lex orandi – pravidle modlitby rímskej Cirkvi
								a stráži poklad viery posledných cirkevných koncilov, ale
								zároveň znamená aj dôležitý krok dopredu v liturgickej
								tradícii. Druhý vatikánsky koncil konštatoval, že nezriedka môže
								byť pre ľud veľmi užitočné používať materinskú reč
								a dovolil používať reč ľudu pri slážení svätej omše.
								Toto sa stretlo s veľkým oduševnením ľudu, čo spôsobilo,
								že pod vedením biskupov a samej Apoštolskej stolice sa mohla
								zaviesť ľudová reč pri všetkých liturgických sláveniach, na
								ktorých sa zúčastňuje ľud, aby veriaci plnšie chápali slávené
								tajomstvo. Zároveň boli pripomenuté niektoré nariadenia
								Tridentského koncilu, ako povinnosť konať homíliu v nedeľu
								a vo sviatok a možnosť vsunúť poučenia do samotných
								posvätných obradov. Po kňazovom prijímaní aj veriaci prijímajú
								Kristovo telo z tej istej obety, čím pomohol uskutočniť aj
								iné želania tridentských Otcov, a to, aby pre plnšiu účasť
								na svätej Eucharistii, veriaci prítomní na svätej omši,
								prijímali Eucharistiu nielen duchovne, ale aj sviatostne. Z tých
								istých pohnútok a z toho istého pastoračného úsilia
								Druhý vatikánsky koncil mohol z nového hľadiska zvážiť
								ustanovenia Tridentského koncilu o prijímaní pod obidvoma
								spôsobmi. Pretože sa neuvádza do pochybnosti náuka o účinnosti
								prijímania Eucharistie len pod spôsobom chleba, dovolil
								v niektorých prípadoch prijímať pod obidvoma spôsobmi, a to
								preto, že jasnejšia forma sviatostného znaku poskytuje osobitnú
								možnosť hlbšie vniknúť do tajomstva, na ktorom sa veriaci
								zúčastňujú.
							
							Predpisy Druhého vatikánskeho
								koncilu v mnohých bodoch doplnili a zdokonalili liturgické
								predpisy Tridentského koncilu. Vatikánsky koncil tak zavŕšil
								úsilie priviesť veriacich bližšie k posvätnej liturgii.
								Toto úsilie trvalo už štyristo rokov a v poslednom čase
								k nemu prispelo najmä štúdium liturgie podporované svätým
								Piom X. a jeho nástupcami.